26 Ağustos 2012 Pazar

Evde domates sosu konservesi nasıl yapılır?

Selam,

Tatile giderken, Çanakkale girişinde ki, arkasında tarla olan bir satıcıdan domates ve salatalık aldım. Aslında niyetimiz meyve almaktı, ama kütür kütür mürdüm eriklerini, domatesleri görünce, yarım pansiyon kalmaya gidiyor olsak da gözüm döndü ve aldım da aldım. Neyseki ertesi gün hepsi bitmişti. D,omatesin kilosu ne kadar dedim 1 tl dedi hemde pembe ve kırmızı ayrımı yapmadan. 10 gün sonra dönüşte alacağım 20-30 kilo kadar dedim, Cahide hanım da ooo ozaman daha bol olur iyi zamanlama dedi.

Cem de dediki seni burada bıraksam, al domatesleri Istanbul a dön desem, dönerim der gibi bakıyorsun dedi. Kocam tabi, beni tanıyacak.


Dönüşte bu kasa kasa pembe ve kırmızı ( tohumları yerli olan ) domatesleri arabanın kalan tüm boş yerlerine doldurduk. Her kasa 12 kg alıyor dedi ve 48 kilo hesapladı ve ücreti bizden öyle tahsil etti Cahide hanım ın eşi.  Malkara da uyandım ( Funda ya selam) bagajdaki kasaların 4 değil 3 tane oldugunu yani yaklaşık 10 kg eksiğimiz vardı, neyse dedik. Sonra Cahide hanım ın şu cümlesini hatırladım, eğer salça istersem, düzenli aralıklarla Pendik e gelen biri varmış onla gönderebilirim. Ertesi gün Cahide hanım ı aradım. Telefonu bende neden mi vardı, çünkü tatile giderken dönüşte beni ara biraz domat toplayayım önden demişti Cahide hanım.
 
Cahide hanım bööle bööle dedim, önden olmaz ööle şey dedi, bende canınız sağolsun ama eşinizle bir konuşun hatırlayacaktır dedim. Kapattık, 10 dk sonra tekrar aradı, biz üçkağıtçı diiliz dedi, yaw oole diyen yok dedim ama dinlemedi ki, ille veradresini göndereyim dedi, bende verdim. ertsi gün, sulu bir paket geldi, neyse sağolsunlar. Pendik e gelen adam mı bilmem.. anlatamadıkki derdimizi geveze ve beni dinlemeyen telaşlı Cahide hanım a , Kötü müşteri olduk yani.

Onun dışında, harika kırmızı biber, ağacından armut, üstünden biber neyin aldım. Süperdi, patlıcan aldım. kabak ve saltalık kalmamıştı, yağmurdan sonra kurumuşlar. Toplamına 75 Tl verdik. Domat 1,5 dedi ama olmaz ööle giderken 1 demiştiniz dedim.


Ertesi gün, balkona gelen ve ortalığı misss gibi kokutan sebzeler.




Domatesler, yerli tohum dedi, umarım doğrudur.
Küçük, cheri ninde küçüğü domatesler vardı, bir kap topladık, yedik v.s peki onlar dedim, yerli tohum dedi. Eskiden yoktu bu tip domatesler dedim. O zaman Cahide hanım, eskiden bunlar Istanbula gitmezdi, deli domat derdik buralarda dedi, şimdi moda oldu dedi.

Karı - koca öğretmenlermiş, emekli olmuşlar bir oğulları varmış. 8-9 ay yol üstünde tarlanın gerisinde ki evde, çok soğuk olan aylarda da Gelibolu nda ki kaloriferli evde kalıyorlarmış. Gelinleri de öğretmenmiş ya..Eşi bağlama da çalıyormuş ama sadece müşterinin gelmediği efkarlandığı günlerde.




Epeyidir ayçiçeği almak istiyordum, Bolayır da tarladan çalacaktım ama Ramazan Ramazan günaha girmeyelim dedik. :-) Cahide hanım ın tarlasından kopardık, hımm..


Eve gelince sabah kahvaltılarımız bir hafta kadar bu şekilde oldu. Sağlam domatları ayırdım ve sabah, öğle akşam salatada yedik, soğanlı soğanlı. Doyduk salataya diyebilirm.


Arada Güllaç da yapıldı tabi.


Artık öğrendim, yaprakları kırığ sonra şekerli süt ile yumuşatıyorum.


Resmen 30 kg domatesi rendeledim. Bittim bittim. İki tam günümü aldı.


Yıkandılar, dizildiler, kurudular.


Kavanozlara girmiş halleri. Konserve işi çok kolayıma geliyor artık.


Sevgili düdüklüm çok alışık bu tip durumlara.




Biber ve domatesler.



Şebek kızımın kreasyonu. Dışarıda olmaya alışan kızımız, ikide birde anne bugünde mi evde oturacağız diyordu.


Bavullar bekledi, önce domatesler.


Biberlerin çoğu yendi, diğerleri sos olacak. Nasıl mı; Önce blender dan geçecek sonra yağ ve sarımsak eklentisinden sonra fokurdatılıp kavanoza girecek. Bu sene ilk deneyeceğim bakalım nasıl olacak.




Kızımsız olmaz.




Bir akşam Bostancı da ki Adana cıdayız. Çınar kollarını uzatmış, rüzgar esiyor, Adana lar muhteşem, Istanbul boş ohh..


Kebaplar yenildi ama heyecandan fotoğraf yok, buyrun soğanlar.



Genel görünüm.



Kızımın klasik pozu.




Adana yemiş kedi yavruları.






Klasik ayaklarım.



Bostancı görünüşü.
Dönüşte Yaşar usta dan dondurma ve trenle eve dönüşş..

Sosmu, rendeleyiniz, yağ, sarımsak, tuz, isterseniz reyhan yada fesleğen ekleyip 20 dakika kadar kaynatınız. Hemen kavanozlara koyup ağzını sıkıca kapatıp ters çeviriniz. 2 gün hiç kıpırtatmayın ve sonra kapaklarını kontrol ederek yerlerine kaldırınız ve bütün sene afiyetle tüketiniz.

Domatesle sıkı ilişkileri olan anne Çiğdem

22 yorum:

mine dedi ki...

oha o kadar domatesi rendelendin mi gerçekten bir kez daha girdin gözüme : ) bir komşumuz o taraflarda gittiği gezide yediği domatesleri bugüne kadar yediklerimin en iyisi diye anlatmıştı aklımdadır o zamandan beri gerçi tokatın etli domatesleri de çok iyi ay ne bileyim işte yiyoruz ne yiyoruz tam ben de bilmiyorum ellerine sağlık bu hafta neler yapacaksınız bakalım : )

sarımutfak-hande dedi ki...

işte geldim meraklı çiğdemcim :))
bostancının neresi bu fotoğraf bende bostancıdayım yakınız birbirimize:)))
salçalarını kış boyu afiyetle yemen dileğiyle canım
yeni tarifim yayında :)))

Oglak Kizlari dedi ki...

Mine cim, Eee hakettim tabi ''oha'' yı. :-)
Evet, rendeledim ama bende rendelendim diyebilirim.

Tohumlarını ayırdım, bakalım Dalyan a kısmet olur inşallah.

Bu hafta ne yapacağını merak eden anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Hande,

Bostancı da, alt geçitin çıkışını Kadıköy yönüne doğru geç, sağdaki Öz Adanacı dükkanı, bir ilerisinde ki Köfteci Şükrü ise köfteleri ve cigerleri ile Ada kız tarafından bile biliniyor artık.

Komik anne Çiğdem

Adsız dedi ki...

Hamarat arkadaşım, merhaba,

Takdir ettim seni gerçekten, ellerine-kollarınıa sağlık,
afiyet-şeker olsun...

Yeşim,

Oglak Kizlari dedi ki...

Hoşgeldin Yeşim cim.

Bizimkini razı ettim, en yakın zamanda ma-aile Bostancı da buluşak mı??

Ararım ben.

Operim de

Yoğun anne Çiğdem

sarımutfak-hande dedi ki...

al barim kuzukulağı,salatayı yerken anarsın beni :)))
not:yıllar sonra değil hemencik okudum yorumunu:))))

Oglak Kizlari dedi ki...

Aaaa utandım valla komşu.

Büzülmüş anne Çiğdem

sarımutfak-hande dedi ki...

allahım yarabbim herşeyede bir isim buluyorsun büzülme şekerim kıyamam:)))

Adsız dedi ki...

Eveet görüşelim artık, ama Adakız da gelecek di mi?
Konuşuruz, görüşmek üzere:)
Yeşim,

mandalincikmazi dedi ki...

Ohhh bereketli olsun ellerinize sağlık afiyetle vakti zamanı gelince tüketin inşallah bir de ben yapsam iyi olacak ama fırsat bulamıyorum şu aralar Ada kız da her seferinde daha bi büyümüş ve alımlı çıkıyor :)) Maşallah diyelim nazar değmesin..
Bu arada yorum yazmak için tıklayınca reklam çıkıyor canım yorum yazmayı zorlaştırıyoe kapatıp tekrar girmek gerekiyor ...bilgin olsun...........

Unknown dedi ki...

hadd afiyet olsun, makarnanın üstüne ne güzel dökülür kaşık kaşık...

Oglak Kizlari dedi ki...

Hande,

Bulurum ben, bilmiş anneyim ben.

Ehi..

Oglak Kizlari dedi ki...

Yeşim cim,

Ada kızsız hiçbişi olmaz ki..

Kız annesi Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Yıldız,

Aaa teşekkür ederim bilgilendirmen için.
Reklam almadım ki ben yaw.

Napcez şimdi acep.

Iyi dileklerin için sağol.

Bilgisiz anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Aysun,
Hoşgeldin.
En çok makarna ile tüketiliyor zaten.
Gerçi bu senekiler sulu oldu, herhalde yemek yapımında daha çok kullanılacaklar.

Dur geliyorum blog una.

Meraklı anne Çiğdem

Adsız dedi ki...

EDA YANIK yazar: Çigdem tam da domates yapmak icin şu tarifi arıyordum , difrizi de poşet poşet doldurmak istemiyorum tabii, tek soracagım şey, kavanozlar sıfır mı olmalı yani kullanılmıs kavanoz olamaz mı ?? Ayrıca k. validem sıcak sıcak o sosu koyduktan sonra ters çevirip su dolu kaseye batırıyor 1 gun oyle kalıyor, bunu da yapmak gerekir mi acep ??

Oglak Kizlari dedi ki...

Eda cım,

Günaydın, kavanozların yeni olması gerekmiyor ama kapaklar yeni olmalı.

1 kg kavanozları tekrar suya ters çevirmiyorum ama aklıma estikçe yarımlık kavanozlardan bazılarını suya koyu 10 dk falan kaynatıyorum.
30-35 kavanoz yaptım, sadce bir tanesi olmadı oda yarım doldurmuştum.

Kasmaya gerek yok yani.

Biber de yaptım ama onlar hepi topu 3 yarımlık kavanoz olduğu için hepsini suda 10 dk kaynattım.

Başarılı ama kavgacı anne Çiğdem

Adsız dedi ki...

O zaman tepesine kadar doldurup sonra da sıkıca yeni kapak kapatmak yetiyor di mi? Eda YANIK

Unknown dedi ki...

domastes konservesi için detay istiyorum sadece yag ve tuz koysam olur mu? :) ayrıca olan konserveleri buz dolabı dışında saklayabiliyormuyuz :)

acemi Blogger :)

Oglak Kizlari dedi ki...

Evet Eda cım, aman dikkat, tencerenin altını kapatınca hemen yapmalısın bu işlemi.

Tecrübeli anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Evet Alev.
ıki evet.

Hazırcevap anne Çiğdem